Główna treœść strony

Szlaki turystyczne

Szlaki turystyczne Gminy Jabłonna.

Szlak czerwony

Ta krótka lecz chwilami dosyć męcząca wycieczka prowadzi przez niezwykłe leśne obszary Kotliny Warszawskiej. Trasa wiedzie przez wydmy Gór Chotomowskich, które gwarantują mnóstwo atrakcji, szczególnie rowerzystom na krótkich i stromych podjazdach i zjazdach. Niestety na drodze dosyć często leży piach, skutecznie utrudniając jazdę na rowerze. Nagrodą za trudy jest rewelacyjny przejazd wąskimi ścieżkami, niezwykle pofałdowanym terenem przez rezerwat „Jabłonna”. Proponowana trasa jest jedną z atrakcyjniejszych krótkich wycieczek i wspaniałą przymiarką do dłuższych i bardziej wymagających eskapad terenowych. Szlak na teren naszej gminy wchodzi od strony Chotomowa. Po minięciu stacji kolejowej w Chotomowie należy kierować się czerwonym szlakiem, którego znaki prowadzą początkowo 500 m wzdłuż torów ul. Kolejową. Dalej szlak skręca w lewo i przecina asfaltowa drogę. Wiedzie prosto ulicą Jesionową. Potem skręca w prawo i, po przekroczeniu szerokiej szutrówki, zagłębia się w przepięknym lesie. Kolejny odcinek szlaku wyprowadza na teren ciekawych i zróżnicowanych Gór Chotomowskich. Biegnie falującym i dość piaszczystym terenem przez gęsty las brzozowo-sosnowy. Obok głównych piaszczystych alei są wąskie i bardzo ubite ścieżki. Na niektórych odcinkach szlak wytyczono pośród gęstego poszycia krzewów, pokrzyw i paproci. Szlak czerwony prowadzi do wsi Trzciany, Janówek II, Boża Wola i dalej do Nowego Dworu.

Szlak Niebieski

Szlak niebieski wchodzi na teren naszej gminy od strony Choszczówki, biegnie ul. Szkolną a następnie Modlińską. Po lewej stronie mijamy klasycystyczny zespół pałacowo- parkowy oraz kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej Królowej Polski z pierwszej połowy XX wieku. Następnie szlak skręca w lewo w brukowaną ul. Wałową, z której po 350 m. Ponownie odbija w lewo. Następnie wędrujemy akacjowym zagajnikiem, a po chwili zagłębiamy się w dębowy las i rezerwat Jabłonna ze wspaniałymi pofałdowanymi, krętymi i wąskimi ścieżkami. Szlak przekracza drogę Jabłonna- Nowy Dwór Mazowiecki i ponownie znika w lesie. Tuż za szlabanem skręca w lewo, w wąską dróżkę do ukrytego w lesie pomnika pamięci rozstrzelanych przez Niemców w pobliskich lasach. Następnie wspina się na wał, by potem bardzo stromo sprowadzić w dół wąwozu. Na dnie jaru skręca w lewo. Pomiędzy ścianami wąwozu mijamy piaszczyste skrzyżowanie. Mocno pofałdowanym terenem dojeżdżamy do szutrówki. Jedziemy prosto, a po skręcie w prawo docieramy do skrzyżowania ze szlakiem czerwonym gdzie oba szlaki łączą się. Miłej wędrówki.