Jeśli jeszcze nie wzięliśmy udziału w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 (NSP 2021) to możemy spodziewać się telefonu od rachmistrza. Nie ignorujmy tego połączenia i nie odmawiajmy pod byle pretekstem. Rachmistrz jest dla nas wsparciem i naprawdę warto skorzystać z jego pomocy.
Dlaczego nie warto odmawiać rachmistrzowi?
Rachmistrz nie jest akwizytorem i nie chce nam niczego sprzedać. Jedynym celem jego pracy jest pomoc mieszkańcom w wypełnieniu obowiązku spisowego. Dlatego warto go wysłuchać i dowiedzieć się, w jaki sposób chce nas wesprzeć.
Spis ze wsparciem rachmistrza jest o tyle łatwiejszy, to rachmistrz prowadzi nas po całym formularzu spisowym. Jeśli mamy jakieś wątpliwości co do treści pytań, możemy od razu poprosić rachmistrza o wyjaśnienie.
Pomoc rachmistrza jest szczególnie przydatna w przypadku osób, które nie czują się zbyt pewnie używając komputera i Internetu, albo w ogóle nie miały styczności z cyfrowym światem. Formularz spisowy jest bowiem dostępny wyłącznie przez Internet – jeśli nie umiemy się spisać samodzielnie, należy bezwzględnie skorzystać z pomocy rachmistrza.
Ze wsparcia rachmistrza powinny też skorzystać osoby nie dysponujące nadmiarem wolnego czasu. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że pośpiech i nieczytanie dokładnie treści pytań na formularzu spisowym są najczęstszą przyczyną pomyłek popełnianych przez mieszkańców przy jego wypełnianiu. W praktyce skutkuje to dodatkowymi telefonami na Infolinię spisową i próbą poprawy błędnych zapisów za pośrednictwem konsultanta.
Przeszkolony rachmistrz przeprowadzi nas bezpiecznie przez pytania spisowe, przeczyta je dokładnie wraz z odpowiedziami, wyjaśni wątpliwości, zaznaczy za nas odpowiedzi. Uzyskanych informacji nie przekaże nikomu – przed przystąpieniem do pracy podpisuje bowiem specjalne przyrzeczenie o zachowaniu ich w tajemnicy. Ma przy tym świadomość, że jej złamanie grozi karą więzienia do
lat 3.
Co więcej, odbierając telefon od rachmistrza i spisując się z jego pomocą nie ponosimy kosztu rozmowy. Możemy zatem bez pośpiechu wypełnić formularz i pytać rachmistrza o wszystko, z czym mamy problem.
Jak sprawdzić, czy to prawdziwy rachmistrz?
Warto pamiętać o zachowaniu ostrożności i sprawdzaniu tożsamości osoby, która do nas telefonuje. Rachmistrzowie spisowi będą dzwonić z dwóch numerów: 22 828 88 88 i 22 279 99 99. Jeśli na wyświetlaczu naszego telefonu pojawi się któryś z tych numerów, oznacza to, że dzwoni rachmistrz i warto odebrać połączenie.
Jeśli jednak dalej mamy wątpliwości, możemy zweryfikować tożsamość rachmistrza dzwoniąc na infolinię pod numer 22 279 99 99 lub korzystając z aplikacji „Sprawdź tożsamość rachmistrza” na stronie https://spis.gov.pl/. Potrzebna jest tylko znajomość imienia, nazwiska i numeru identyfikacyjnego rachmistrza. Mamy też prawo poprosić rachmistrza o podanie jednej z pięciu ostatnich cyfr naszego numeru PESEL – prawdziwy rachmistrz ma dostęp do tej informacji i będzie umiał odpowiedzieć prawidłowo.
Rachmistrz nie zapyta o zarobki, oszczędności, cenne przedmioty w domu, numer konta, numer dowodu osobistego, PIN do karty czy dane logowania do bankowości internetowej - takie pytania mogą wskazywać na próbę wyłudzenia danych.
Co więcej, odbierając telefon od rachmistrza i spisując się z jego pomocą nie ponosimy kosztu rozmowy. Możemy zatem bez pośpiechu wypełnić formularz i pytać rachmistrza o wszystko, z czym mamy problem.
Jak sprawdzić, czy to prawdziwy rachmistrz?
Warto pamiętać o zachowaniu ostrożności i sprawdzaniu tożsamości osoby, która do nas telefonuje. Rachmistrzowie spisowi będą dzwonić z dwóch numerów: 22 828 88 88 i 22 279 99 99. Jeśli na wyświetlaczu naszego telefonu pojawi się któryś z tych numerów, oznacza to, że dzwoni rachmistrz i warto odebrać połączenie.
Jeśli jednak dalej mamy wątpliwości, możemy zweryfikować tożsamość rachmistrza dzwoniąc na infolinię pod numer 22 279 99 99 lub korzystając z aplikacji „Sprawdź tożsamość rachmistrza” na stronie https://spis.gov.pl/. Potrzebna jest tylko znajomość imienia, nazwiska i numeru identyfikacyjnego rachmistrza. Mamy też prawo poprosić rachmistrza o podanie jednej z pięciu ostatnich cyfr naszego numeru PESEL – prawdziwy rachmistrz ma dostęp do tej informacji i będzie umiał odpowiedzieć prawidłowo.
Rachmistrz nie zapyta o zarobki, oszczędności, cenne przedmioty w domu, numer konta, numer dowodu osobistego, PIN do karty czy dane logowania do bankowości internetowej - takie pytania mogą wskazywać na próbę wyłudzenia danych.
W przypadku wątpliwości co do wiarygodności i rzetelności rachmistrza spisowego, należy to zgłosić na infolinię spisową lub do Gminnego Biura Spisowego.
Nie czekajmy do września. Warto odebrać telefon od rachmistrza i dać sobie pomóc!
Nie czekajmy do września. Warto odebrać telefon od rachmistrza i dać sobie pomóc!