![Zdjęcie przedstawia scenkę w urzędzie, interesant przy okienku Zdjęcie przedstawia scenkę w urzędzie, interesant przy okienku](/pliki/aktualnosci/2022/edow%C3%B3d.jpg)
Wewnątrz dokumentu znajduje się chip, w którego pamięci są zapisane m.in. dane identyfikacyjne, w tym zdjęcie biometryczne i odciski palców. W związku z tym wniosek o nowy dowód można złożyć wyłącznie w Urzędzie. Cały proces złożenia wniosku zajmuje więcej czasu niż dotychczas. Wynika to z konieczność pobrania odcisków palców i odwzorowania podpisu osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Przy wydaniu dokumentu urzędnicy weryfikują odciski palców posiadacza dowodu z odciskami zamieszczonymi w dowodzie. To wszystko wpływa na wydłużenie procedury.
![Infografika przedstawiająca najważniejsze informacje dotyczące nowych dowodów osobistych z aktywną warstwą elektroniczną Infografika przedstawiająca najważniejsze informacje dotyczące nowych dowodów osobistych z aktywną warstwą elektroniczną](/pliki/aktualnosci/2022/NOWY%20DOW%C3%93D%20OSOBISTY%20(1).jpg)
Szanowni Państwo, w trosce o Państwa komfort i czas prosimy, aby zarezerwować sobie 20 minut na złożenie wniosku oraz odebranie nowego dowodu osobistego. Zwracamy się z prośbą, abyście Państwo zgłaszali się do Biura Spraw Obywatelskich w poniedziałki do godz. 17.40, wtorki, środy i czwartki do godz. 15.40 oraz piątki do godz. 13.40.
Dowód osobisty potwierdza tożsamość, pozwala wyjechać do wielu krajów, a nowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną służy także do uwierzytelniania w e-usługach administracji publicznej oraz do podpisywania dokumentów elektronicznych.
Więcej informacji o e-dowodzie na stronie: https://www.gov.pl/e-dowod
![Plakat Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczący nowych dowodów osobistych Plakat Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczący nowych dowodów osobistych](/pliki/aktualnosci/2022/Plakat-edowod.jpg)
Wdrożenie nowych dowodów osobistych wynika z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. Chodzi m.in. o ujednolicenie krajowych przepisów w tym zakresie i zwiększenie bezpieczeństwa dokumentów.