podczas dzisiejszej sesji Rady Gminy Jabłonna zwracam się z prośbą do wszystkich Radnych o podjęcie trudnej decyzji dotyczącej podwyżki cen wywozu śmieci z terenu naszej gminy. Ta decyzja dotyczy nas wszystkich i jest obecnie konieczna. Spowodowana została szybko rosnącymi cenami odbioru odpadów, kosztami ich segregacji oraz składowania na wysypiskach śmieci.
Problem przed którym stoimy nie polega na tym, że Urząd Gminy Jabłonna wypowie umowę firmie odbierającej śmieci i ogłosi nowy przetarg, szukając niższej oferty. Może zaistnieć bowiem taka sytuacja, że to firma odbierająca śmieci od mieszkańców wypowie umowę gminie, ponieważ ze względu na rosnące ceny składowania śmieci na wysypiskach nie ma zamiaru dokładać do kosztów prowadzenia biznesu. W 2018 r. mieliśmy już taką sytuację w naszej gminie.
Bardzo długo analizowaliśmy wszystkie argumenty za i przeciw tej decyzji oraz to czy teraz jest odpowiedni na nią czas.
Podjęliśmy decyzję, że dłużej nie możemy czekać i od 1 lipca 2020 roku należy wprowadzić opłaty za odbiór odpadów urealniając rzeczywiste koszty systemu.
Zarówno Państwu Radnym jak i opinii publicznej w naszej gminie chciałbym przedstawić następujące fakty. W przetargu ogłoszonym na odbiór i zagospodarowanie odpadów z terenu Gminy Jabłonna w 2020 r. najniższa oferta wyniosła około 6 900 000 zł. Miesięczny koszt wynosi więc 575 000 zł. Jednak podkreślam, że wszystkie nowe przetargi od września 2019 roku po zmianie przepisów muszą uwzględniać rozliczenie tonażowe, a nie jak dotychczas ryczałtowe. Wyliczenia powyższej kwoty oparte są o dane szacunkowe na podstawie ilości odebranych odpadów w poprzednich latach. Jednak już po pierwszych czterech miesiącach 2020 r. wiemy, że trzy z czerech faktur za dany miesiąc przewyższyły kwotę 575 000 zł miesięcznie.
Dotychczas byliśmy jedyną gminą w powiecie legionowskim, która nie podwyższyła na jesieni 2019 r. stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Te stawki wynoszą aktualnie: w Nieporęcie - 29 zł, w Wieliszewie - 29 zł, w Legionowie - 28 zł i w Serocku - 26 zł. Obecnie mamy jedną z najniższych stawek z pośród gmin podwarszawskich. Większość gmin zmuszona była podnieść wysokość opłat i przyjęła stosowne uchwały już w 2019 r. Przedstawiam Państwu kilka przykładów – ile wynoszą opłaty od osoby zamieszkującej nieruchomość przy założeniu segregowania odpadów z podwarszawskich gmin wraz z terminem ich wprowadzenia:
Łomianki 33,80 zł od 01.07.2019 r.
Czosnów 30,00 zł od 01.05.2020 r.
Izabelin 33,00 zł od 01.01.2020 r.
Marki 32,00 zł od 01.06.2019 r.
Zielonka 29,00 zł od 01.06.2020 r.
Kobyłka 32,00 zł od 01.04.2020r.
Radzymin 32,00 zł od 01.06.2019 r.
Otwock 31,50 zł od 01.04.2019 r.
Józefów 33,86 zł od 01.01.2020 r.
Stare Babice 33,80 zł od 01.02.2020 r.
Naszym celem jest tylko i wyłącznie doprowadzenie do sytuacji, w której cały proces będzie się samofinansował, co jest wymagane przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawodawca wyraźnie mówi o konieczności prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, biorąc pod uwagę wszystkie obciążające system koszty. To oznacza, że gmina nie zarabia na wywozie śmieci, ale również nie dopłaca do ich wywozu.
Przewidujemy, że w tym roku, nawet po wprowadzeniu wyższych opłat dopłacimy około 1 mln zł do wywozu śmieci. Bez podwyżki ta kwota wyniosłaby ponad 2,5 mln zł. Równolegle wprowadzając nowe standardy i normy odbioru śmieci chcemy doprowadzić do sytuacji, która pozwoli w przyszłym roku zrównoważyć te koszty lub sprawić by kwota dopłaty była jak najmniejsza.
Jestem przekonany, że całość systemu finansowania odbioru odpadów w gminach powinna zostać zmieniona, ponieważ wszelkie podwyżki uderzają bezpośrednio w mieszkańców i ich domowe budżety. Dlatego wspólnie z innymi gminami podjęliśmy już kilkakrotnie stanowisko dotyczące konieczności interwencji w sprawie cen śmieci. Nasze stanowisko zostało przedstawione stronie rządowej już w listopadzie poprzedniego roku LINK DO STANOWISKA
W naszej gminie mamy rozpoczętych wiele inwestycji, których nie zamierzamy zawieszać, ponieważ wiążą nas umowy z wykonawcami. Przypominam, że na te inwestycje pozyskaliśmy już inne, pochodzące z poza budżetu gminy źródła finansowania. Brak jednak decyzji o podwyżce za wywóz odpadów, może spowodować, że trudno będzie planować i realizować nowe inwestycje tak konieczne dla rozwoju gminy. Do najważniejszych z nich zaliczam kontynuację kolejnych etapów budowy sieci wodno – kanalizacyjnej, budowę przedszkola w Chotomowie, projektu nowej placówki oświatowej w Jabłonnie.
Zakładając jednak, czysto hipotetycznie, że gmina nie prowadziłaby żadnych inwestycji to i tak podwyżka byłaby nieunikniona z powodów które przytoczyłem powyżej.
Decyzja o planowanej podwyżce nie ma też nic wspólnego z wprowadzonym ostatnio pakietem ochrony przedsiębiorców i ulgami dla tej grupy mieszkańców. Dzięki decyzji większości z Państwa Radnych jesteśmy jedną z nielicznych gmin w Polsce, która zaproponowała realną pomoc przedsiębiorcom z terenu gminy Jabłonna. Do tej pory do urzędu gminy zgłosiło się około 10 firm, które wystąpiły z prośbą o pomoc. Wbrew pojawiającym się pogłoskom nie są to duże podmioty. W tym miejscu deklaruję, że będę dalej wspierał Przedsiębiorców działających na terenie naszej gminy.
Już teraz widzimy negatywny wpływ covid19 na finanse naszej gminy. W kwietniu wpływy do budżetu gminy z podatków od osób fizycznych były niższe o 40% w stosunku do kwietnia 2019 r. Przewidujemy, że w kolejnych miesiącach ta sytuacja będzie się powoli stabilizowała, ale zaplanowane dochody z tego tytułu w tym roku nie będą zrealizowane.
Obecna sytuacja finansowa gminy jest dobra, a wszystkie wskaźniki znajdują się na prawidłowym poziomie. Finanse naszej gminy są transparentne dla wszystkich instytucji kontrolujących samorząd lokalny. W związku z obecną sytuacją związaną z pandemią koronawirusa podjęliśmy również inne działania związane z szukaniem oszczędności oraz dodatkowych możliwości zwiększenia efektywności naszej pracy.
Pragnę Państwa zapewnić, że dalej planujemy utrzymać wszystkie ulgi takie jak np. karta dużej rodziny, pozwalające na niższe opłaty za wywóz odpadów. Dodatkowo Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej otrzyma od urzędu dodatkowe wsparcie merytoryczne i finansowane, aby wesprzeć tych mieszkańców, którzy w tym obszarze będą potrzebowali pomocy. Mieszkańcy gminy, którzy znaleźli się w złej sytuacji i stracili źródło dochodów w przypadku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą mogli wystąpić do Urzędu Gminy Jabłonna o rozłożenie zaległości na raty lub umorzenie. Wprowadzamy ulgę w przypadku zagospodarowania bioodpadów we własnym przydomowym kompostowniku, co pozwoli na obniżenie opłaty.
Odniosę się również do apeli niektórych mieszkańców i części Radnych – zarówno obecnych jak i byłych - o to, aby nie podnosić cen wywozu śmieci. Niestety żadna z tych osób nie przedstawiła innego, racjonalnego i realnego sposobu działania, aby ten problem rozwiązać w sposób zgodny z prawem. Kierowaliśmy w tej sprawie prośby i składaliśmy propozycję spotkania lub merytorycznej dyskusji.
Szanowni Państwo Radni,
Będąc odpowiedzialnym za rozwój naszej gminy proszę o podjęcie tej decyzji. W tym czasie musimy być solidarni, ta podwyżka dotyczy nas wszystkich, również mnie. Jako Wójt nie mogę udawać, że temat nie istnieje i pozostawić go nierozwiązanym. W obecnej sytuacji wzrastają zarówno ceny podstawowych towarów jak i usług z których wszyscy korzystamy. Doświadcza tego każdy z nas. Bez podjęcia decyzji w trakcie dzisiejszej sesji Rady Gminy może okazać się, że w niedalekiej przyszłości podwyżka cen odbioru śmieci i tak nastąpi, a jej skala i wysokość będzie zdecydowanie wyższa. Do tego nakłada się sytuacja związana z pandemią wywołaną przez COVID 19, na którą mamy ograniczony wpływ. Już teraz wiemy jednak, że przed nami nowe wyzwania, którym musimy podołać. Proszę o zrozumienie tej decyzji i jej poparcie.
Z poważaniem,
Jarosław Chodorski