Nazwa projektu: „KLUCZOWY PAKIET STARTOWY DLA UCZNIÓW PUBLICZNEGO GIMNAZJUM (obecnie: SZKOŁY PODSTAWOWEJ) IM. ORŁA BIAŁEGO W CHOTOMOWIE”
Całkowita wartość projektu została oszacowana na 804 287,50 zł, w tym wartość dofinansowania to 713 987,50 zł. Jego realizacja nie pociągnie za sobą konieczności zabezpieczenia w budżecie Gminy Jabłonna dodatkowych środków finansowych.
Rozpoczęliśmy rzeczową realizację projektu pn.: „KLUCZOWY PAKIET STARTOWY DLA UCZNIÓW PUBLICZNEGO GIMNAZJUM (obecnie: SZKOŁY PODSTAWOWEJ) IM. ORŁA BIAŁEGO W CHOTOMOWIE”, który współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jest on realizowany w formule partnerskiej przez:
- Gminę Jabłonna;
- Szkołę Podstawową im. Orła Białego w Chotomowie;
- Centrum Edukacyjne FUTURE Gałązka Alicja;
- Fundacja Wspierania Rozwoju i Edukacji.
Odbiorcami projektu są uczniowie oraz nauczyciele Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Chotomowie, dla której organem prowadzącym jest Gmina Jabłonna.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, a przypomnijmy że był to listopad 2016 roku, szkoła funkcjonowała jeszcze jako gimnazjum, stąd nieco myląca nazwa projektu, aczkolwiek zgodna ze stanem ówczesnym.
Cele projektu: Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu tzw. kompetencji kluczowych oraz postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy wśród jego uczestników - uczniów Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Chotomowie. Cel ten zostanie osiągnięty m.in. poprzez poprawę jakości oraz rozszerzenie oferty edukacyjnej placówki.
Wśród celów szczegółowych należy wymienić przede wszystkim:
- nabycie lub podniesienie przez uczniów szkoły kompetencji i umiejętności ułatwiających budowanie dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej i funkcjonowania na rynku pracy dzięki objęciu ich zajęciami pozalekcyjnymi;
- zmniejszenie dysproporcji w wynikach edukacji poprzez objęcie uczniów zajęciami wyrównawczymi;
- podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli poprzez realizację kursów doskonalących oraz zwiększających ich gotowość do pracy z uczniem mającym trudności w uczeniu się, z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz nauczania metodą eksperymentu;
- wzmocnienie potencjału edukacyjnego Szkoły poprzez doposażenie szkolnych pracowni przedmiotowych.
Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu, realizowane będzie dla uczniów szereg zajęć pozalekcyjnych z matematyki, przedmiotów przyrodniczych oraz informatycznych w formie zajęć wyrównawczych, zajęć rozwijających dla szczególnie zdolnych uczniów, a także zajęć wyjazdowych. Dla nauczycieli przewidziano szkolenia i warsztaty w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii informacyjnych oraz pracy z uczniami metodą eksperymentu. Ponadto w ramach projektu zostaną zorganizowane zajęcia z programowania i robotyki mające na celu pobudzanie kreatywnego myślenia, dzięki indywidualnej analizie problemów i zagadnień.
Ważnym elementem realizowanych działań będzie doposażenie szkolnych pracowni matematycznych i przyrodniczych oraz wyposażenie szkoły w narzędzia i urządzenia technologii informacyjno-komunikacyjnych. Sale lekcyjne zostaną wyposażone w niezbędne pomoce i narzędzia dydaktyczne w tym. m.in. w tablice interaktywne, zestawy komputerowe, tablety, laptopy, oprogramowanie edukacyjne.
Wśród zaplanowanych w ramach projektu zajęć należy wymienić:
- zajęcia dla uczniów rozwijające ich kompetencje kluczowe w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z: matematyki, języków obcych, fizyki, chemii oraz w formie zorganizowanych kółek zainteresowań: Młody Einstein - laboratorium doświadczeń i eksperymentów chemii i fizyki, Matematyka mnie dotyka, Dolina konstruktorów, Nieznane oblicza biologii, Creative English, Ich Mag Deutsch, Tajniki logiki – laboratorium logiki, Nieznany wszechświat -zajęcia fizyki z astronomią. Dodatkowo zaplanowano także warsztaty z technik szybkiej nauki, przedsiębiorczości oraz kreatywnego myślenia, jak również z robotyki, druku 3D oraz edukacji medialnej-MEDIAlab;
- zajęcia dla nauczycieli doskonalące ich kompetencje zawodowe w formie kursów doskonalących: "Motywowanie uczniów z trudnościami w uczeniu się wynikającymi z SPE", "Wykorzystanie narzędzi cyfrowych w nauczaniu", "Nauczanie metodą eksperymentu".
Zgodnie z przyjętymi założeniami, projekt będzie realizowany w okresie od września 2017 roku do grudnia 2018 z możliwością jego wydłużenia.
Projekt zgłoszony w odpowiedzi na konkurs nr RPMA.010.01.01-IP.01-14-031/16 uzyskał dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej X Edukacja dla rozwoju regionu, Działania 10.1 Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży, Poddziałania 10.1.1 Edukacja ogólna (w tym w szkołach zawodowych) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.