Ustawienia strony

Wyszukiwarka

BIP, ePUAP, Youtube, Facebook

Jesteś tutaj:

Ścieżki rowerowe w ramach ZIT

1632
11.07.2016 r., godz. 09:00
Coraz mniej czasu dzieli nas od daty złożenia wniosku o dofinansowanie do budowy ścieżek rowerowych. Gmina Jabłonna, złoży go wraz z innymi siedmioma Gminami, w odpowiedzi na nabór do Działania 4.3 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza Podziałania 4.3.2 Mobilność miejska w ramach ZIT - typ projektów – Rozwój zrównoważonej multimedalnej mobilności miejskiej – ZIT - Ścieżki i infrastruktura rowerowa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.

Liderem wspólnego projektu będzie Miasto Legionowo. Gmina Jabłonna posiada już niezbędne dokumenty, którymi – w naszym przypadku – są Koncepcja budowy ścieżek rowerowych oraz Program Funkcjonalno-Użytkowy. Czas na złożenie dokumentów upłynie 29 lipca 2016.

Czym jest ZIT WOF?

Jest to skrót od nazwy Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – specjalnego instrumentu wsparcia finansowego w ramach funduszy UE, dedykowanego Warszawie oraz 40 Gminom leżącym w jej bezpośrednim sąsiedztwie. W ramach tego instrumentu najpierw ma być złożony wniosek, a następnie odbywać się realizacja inwestycji. Złożenie wniosku to dopiero pierwszy krok na drodze wybudowania systemu ścieżek rowerowych spójnego z innymi Gminami.

Przygotowana koncepcja budowy ścieżek rowerowych została opracowana w oparciu o tzw. Maser Plan rowerowy zlecony przez Miasto Stołeczne Warszawa. Master Plan powstał by przyśpieszyć prace i jednocześnie mieć gwarancje co do powiązań międzygminnych wybudowanych w ramach projektów ścieżek rowerowych,

W ostatnim czasie w Gminie Jabłonna trzykrotnie odbyły się spotkania konsultacyjne - dwa miały miejsce w Domu Ogrodnika w Jabłonnie i jedno w Chotomowie.


Podczas pierwszego ze spotkań (20 czerwca) zaprezentowano założenia konkursu, schemat powiązań ścieżek wypracowany w Master Planie oraz zaproponowane w koncepcji rozwiązania szczegółowe. Spotkanie pozwoliło doprecyzować oczekiwania mieszkańców oraz wyjaśnić wątpliwości, które narosły wokół tematu. Ujawniło odcinki, gdzie z powodu braku dostępnego miejsca pod inwestycję czy nieuregulowanych stosunków własnościowych nie uda się – przynajmniej w pierwszym etapie – rozpocząć robót budowlanych.
Szczególnie trudna sytuacja występuje po północnej stornie ulicy Kolejowej w Chotomowie. W tym miejscu do wyboru pozostały dwie opcje, pierwszą z nich jest stworzenie strefy tzw. uspokojonego ruchu o maksymalnej prędkości 30 km/h, po której na równych prawach przemieszczają się zarówno rowerzyści jak i pojazdy mechaniczne. Drugie rozwiązanie polega na próbie uregulowania stosunków własnościowych i wybudowaniu ciągu pieszo-rowerowego o nakładce asfaltowej, szerokości nie mniejszej niż 2,5 metra i łączącego ścieżkę rowerową po stronie Legionowa ze stacją PKP. Trzecie ze spotkań konsultacyjnych (30 czerwca) było poświęcone właśnie drugiej propozycji rozwiązań – mianowicie uzyskaniu terenu pod budowę ciągu wzdłuż ulicy Kolejowej. Obecnie trwają prace związane z ustaleniem właścicieli nieruchomości i zorganizowania indywidualnych spotkań z nimi.

Jak to wygląda w liczbach?

Jeśli zakwalifikujemy się do dofinansowania, czas na rzeczową realizację projektu mamy do końca czerwca 2018 roku. Długość wybudowanych ścieżek rowerowych wraz z ciągami pieszo rowerowymi wyniesie blisko 14 km. Musimy także pamiętać, że ze względu na specyfikę projektu będziemy mieli do czynienia zarówno z budową ścieżek rowerowych, ciągów pieszo – rowerowych, dostosowywaniem pobocza części ulic do potrzeb rowerzystów jak i podwyższaniem bezpieczeństwa części wybudowanych wcześniej ciągów pieszo – rowerowych.

Ile to będzie kosztować?

Około 1 mln euro. Kwota dość wysoka, aczkolwiek zważywszy na fakt, że możemy uzyskać dofinansowanie do 80% wartości projektu oraz przynajmniej spróbować zbudować główne odcinki dróg rowerowych i ciągów pieszo – rowerowych – warto.