Już niebawem rozpocznie się realizacja projektów dotyczących poszerzenia metropolitalnego systemu tras rowerowych. Pierwszy pakiet inwestycji to blisko 330 km nowych dróg za prawie 340 mln zł.
W efekcie współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego, miasta stołecznego Warszawy oraz podwarszawskich gmin wybrano w konkursie do realizacji 13 projektów, dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych. Planowane inwestycje to głównie budowa nowych, ale również modernizacja istniejących dróg rowerowych w Warszawie oraz 34 gminach sąsiadujących ze stolicą. Całkowity koszt niemal 330 km nowych tras oraz przebudowanych i wyznaczonych dodatkowo odcinków to prawie 340 mln zł. Samorządy dostaną na to ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, uwzględnionych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Niebawem zostaną zawarte umowy o dofinansowanie wybranych projektów.
Koncepcja budowy ścieżek rowerowych na terenie Gminy Jabłonna w ramach ZIT zakłada budowę ok. 15 km tras rowerowych. Według planów, w Gminie Jabłonna mają powstać zarówno ścieżki rowerowe, jak i ciągi pieszo-rowerowe czy wydzielone na jezdni pasy dla ruchu rowerowego.
Koncepcja, zakłada budowę ścieżek wzdłuż następujących istniejących ciągów:
- wzdłuż ul. Modlińskiej od granicy z Warszawą po granicę z Nowym Dworem Mazowieckim (częściowo w pasie jezdni),
- wzdłuż ul. Zegrzyńskiej (Jabłonna),
- wzdłuż Chotomowskiej (Jabłonna)- Partyzantów- Kolejowej (Chotomów),
- wzdłuż Klonowej i Dębowej w Bożej Woli,
- wzdłuż ulic Kisielewskiego-Malborskiej-Legionowskiej (Jabłonna),
- wzdłuż ulic: Szarych Szeregów-Okulickiego (Jabłonna),
- ul. Strużańska (od granicy z Legionowem do granicy z gminą Nieporęt).
Planowany koszt realizacji inwestycji to ok. 5 200 000 zł, w tym szacowana kwota dofinansowania realizacji zadania blisko: 4 200 000 zł.
Sieć dróg rowerowych metropolii warszawskiej utworzy korytarze transportowe zintegrowane z różnymi rodzajami transportu publicznego. Będzie to doskonała alternatywa dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem. Rower jako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z głównych kryteriów wyboru konkretnych projektów tras było to, czy tworzą spójne połączenia międzygminne oraz jak wpisują się w istniejącą już sieć. Drugim ważnym argumentem „za” była możliwość dojechania drogą rowerową do przystanku bądź zintegrowanego węzła przesiadkowego transportu publicznego. Trasy wybudowane w ramach ZIT zostaną jednolicie oznakowane. Charakterystyczne kolorowe rowery będą także elementem planowanych akcji informacyjno-promocyjnych zachęcających mieszkańców metropolii do korzystania z rowerów podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na uczelnię.
To był pierwszy konkurs na budowę sieci dróg rowerowych w ramach metropolii, w kwietniu 2017 roku planowany jest kolejny nabór. W ramach realizacji spójnego systemu sieci tras rowerowych samorządy metropolii warszawskiej wstępnie zaplanowały docelowo ok. 1,1 tys. km nowych tras rowerowych z różnych źródeł finansowania.
Źródło:URZĄD M.ST. WARSZAWY, Biuro Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju (FE)