W jabłonowskim gimnazjum trwają zajęcia w ramach projektu „KARIERA POPRZEZ EDUKACJĘ. Warsztaty dla gimnazjalistów podnoszące świadomość w zakresie korzyści płynących z kształcenia oraz świadomego planowania edukacji i kariery zawodowej”.
Od pierwszej połowy października spotkania z uczniami mają charakter warsztatowy. Pierwsze ćwiczenie zalecone przez trenerów miało na celu wprowadzić młodzież w atmosferę zajęć. Prowadzący rozdali uczniom kartki, na których każdy miał za zadanie napisać swoją myśl przewodnią dnia teraźniejszego. Treść owych karteczek była anonimowa i służyła zwróceniu myśli uczniów na siebie. Następnie trenerzy przeszli do kolejnego ćwiczenia, które polegało na tym, by z wyrazów wypisanych na innych kartkach uczniowie wybrali te, które najlepiej charakteryzują ich samych oraz ich kolegów z ławki oraz wybór swój krotko uzasadnić. Celem takiej zabawy jest refleksja nad własnymi cechami i wykazanie ewentualnych podobieństw i różnic pomiędzy uczniami. Młodzież była bardzo aktywna. Ćwiczenie cieszyło się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza, gdy uczestnicy warsztatów rozpoczęli określać ewentualne predyspozycje zawodowe jednego ucznia z perspektywy drugiego. Na koniec zajęć uczniowie wypełnili anonimową ankietę odnoszącą się do ich opinii na temat prowadzenia zajęć, poruszanych zagadnień oraz sposobu ich prowadzenia.
Oprócz warsztatów w szkole miały miejsce zajęcia z profesjonalnym doradcą zawodowym. Spotkanie dotyczyło m.in. predyspozycji edukacyjnych i zawodowych oraz zawodów oficjalnie przedstawianych jako korzystne/popularne i niekorzystne/niepopularne dla naszego regionu. Uczestnicy wykazali się aktywnością i zainteresowaniem. Wśród nich znaleźli się też chętni do skorzystania z możliwości indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym, oferowanych w ramach projektu.