Zachęcamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane przez Państwa pytania w sprawie OZE.
1. Jesteśmy w trakcie budowy domu w Gminie Jabłonna, w którym będzie zainstalowana pompa ciepła z poziomym wymiennikiem ciepła. Pompę będziemy zakładać najprawdopodobniej w tym roku. Czy są jakieś szanse, żeby ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych na tę pompę?
Odpowiedź: niestety ankieta opublikowana na naszej stronie internetowej dotyczy znalezienia chętnych osób (mieszkańców Gminy) zainteresowanych udziałem w projekcie dotyczącym wykorzystania Odnawialnych Źródeł Energii. Wniosek aplikacyjny zostanie złożony z końcem września br., natomiast ocenę wniosków i pierwsze informacje co do możliwości uzyskania dofinansowania powinniśmy mieć w lutym przyszłego roku. Aczkolwiek musi Pan pamiętać, że udział w takim projekcie oznacza, że Gmina zakupi dostawę urządzeń razem z ich montażem na zasadach przetargu, tak więc nie będzie możliwości zwrotu kosztów poniesionych przez Pana na zakup pompy.
Istnieje jeszcze jedna droga – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Warszawie. Tam może Pan wystąpić o dofinansowanie jako osoba fizyczna – mieszkaniec Mazowsza. Wtedy kupuje Pan urządzenie sam i rozlicza się z Funduszem. Niestety takie rozwiązanie ma też swoje wady:
- jest niższy poziom dofinansowania – albo 40% albo 25%- w wytycznych pojawiają się obie wartości – jedna jest właściwa dla pomp, druga dla kolektorów,
- istnieje ryzyko, że nabór został już zakończony - http://www.wfosigw.pl/strefa-beneficjenta/programy-2016-osoby-fizyczne
2. Nie jestem jeszcze mieszkańcem gminy ale jestem na etapie budowy domu jednorodzinnego - przeprowadzka w 2017 r. Czy wypełnienie ankiety dla takich osób ma sens?
Jak najbardziej ma. Wniosek złożymy z końcem września br. Pewne informacje co do jego oceny punktowej i tym samym możliwości uzyskania dofinansowania powinniśmy mieć w lutym przyszłego roku. Tak więc rzeczowa jego realizacja to najprawdopodobniej 2017.
2. Jestem zainteresowany OZE w swoim domu, jednakże mam kilka pytań:
- Kto jest adresatem programu?
- Czy program skierowany jest do inwestycji planowanych czy istniejących?
- Jakie są warunki szczegółowe programu (kwestia umów, wykonawcy systemu, dobór urządzeń, projekt instalacji itd)
- adresatem programu (beneficjentem ostatecznym są mieszkańcy Gminy Jabłonna),
- w tym roku we wrześniu będzie złożony wniosek o dofinansowanie - rzeczowa
realizacja jest planowana od II kw. 2017 do ew. IV kw. 2018 - tak więc jeśli w tym czasie będzie wzniesiony obiekt to można budować w nim instalację.
- Na razie składamy wniosek - więc za wcześnie mówić o umowach. Wykonawca tak dokumentacji, jak i zajmujący się rzeczową realizacją tylko zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Dobór urządzeń i zaproponowanie konkretnych rozwiązań w konkretnych obiektach nastąpi dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowaniu przez Gminę jako operatora programu/beneficjenta pomocy.
4. Czy mogę korzystać z dofinansowania jeśli w zeszłym roku został zakupiony w gminnym programie kolektor słoneczny do ogrzewania ciepłej wody? Jeśli tak czy koszt nowego sytemu zostanie pomniejszony o zasobnik cwu?
Nie ma przeciwwskazań – co do zasobnika – zapewne jest taka możliwość, aczkolwiek tak się utarło, że dla pomp glikol – woda stosuje się zasobnik 300 l ze stali inox – z pewnych względów jest on bardziej preferowany. Aczkolwiek zapewne można rozważyć możliwość podłączenia. Nie wiem tylko jaki system Pan preferuje – może się okazać, że niechcący zacznie Pan dublować systemy, co może być mało rozsądne, zaś przypomnę tylko, że kolektory są własnością Gminy przez min 5 lat od daty zamknięcia projektu i nie możemy ich w tym czasie demontować lub poddawać tzw. zasadniczym zmianom.
5. Czy muszę demontować swoje stare źródło ciepła (kocioł węglowy na ekogroszek z podajnikiem)?
Nie – to tylko wymóg WFOŚiGW na okoliczność dofinansowania do wymiany źródeł ciepła – w tym programie wymóg ten nie obowiązuje.
6. Czy mogę zamontować w przyszłości kocioł na gaz?
Brak przeciwwskazań – być może tylko w przyszłości okaże się że np. nie będzie Pan mógł ubiegać się o dofinansowanie takiego zakupu z WFOŚiGW – jako że posiada już Pan zakupione z dofinansowania źródło ekologiczne.
7. Czy w tym sezonie grzewczym będę mógł korzystać z urządzeń zakupionych w niniejszym programie?
We wrześniu składamy wniosek. Bliższe informacje o jego losach będziemy mieli w przyszłym roku prawdopodobnie w lutym – wtedy też będziemy wiedzieć jak się wniosek plasuje na liście i jakie są szanse na jego dofinansowanie.
8. Ile otworów pionowych będzie wierconych? Czy będą to układy zamknięte?
Ilość otworów będzie zależała od indywidualnych uwarunkowań każdego z budynków oraz oszacowania zapotrzebowania na energię.
9. Jaka jest żywotność pomp ciepła na glikol?
Obecnie min 25 lat.
10. Jak często trzeba wymieniać glikol?
Wymiana glikolu jest częstsza na kolektorach słonecznych – szczególnie w przypadku tzw. przegrzania – wtedy nośn ik ma tendencję do tzw. rozwarstwiania się czy też do rozfrakcjonowywania – w tym przypadku takie sytuacje raczej się nie zdarzają – średnio co 3 lata robi się przegląd – jednak to nie oznacza konieczności wymiany glikolu.
11. Czy jest możliwy pakiet OGRZEWANIE + PRĄD?
Pakiety jedynie zgodnie z ankietą – sama pompa glikol – woda potrzebuje jakieś 4 – 5 kW energii – stąd założyliśmy, że to co wyprodukują panele jest konsumowane przez pompę – taki system i tak zajmie Panu zapewne dość dużą część dachu o ekspozycji południowej, południowo-wschodniej lub południowo zachodniej – na którym jak rozumiem i tak już są kolektory – nie ma też możliwości postawienia trackera – chyba że na Pana koszt.
12. Czy w budynku może być prowadzona działalność gospodarcza (siedziba jednoosobowej firmy)?
Z tym jest największy problem – czekamy na interpretację MJWPU – w tym programie beneficjentem jest Gmina – tak więc co do zasady nie działa on w celu osiągnięcia zysku. Z drugiej zaś strony wprowadzono możliwość złożenia wniosku z tzw. pomocą publiczną – czyli dla podmiotów gospodarczych. Sytuacja w której stroną umowy jest Gmina i użycza instalacje firmie nie została dookreślona – stąd czekamy na interpretację jednostki ogłaszającej konkurs jak podejść do takich beneficjentów ostatecznych.
13. Jestem zainteresowana odnawialnymi źródłami energii, proszę o przesłanie mi informacji dotyczących wszelkich wymogów oraz realizacji tych projektów. Jestem w trakcie budowy domu w gminie Jabłonna.
Odsyłam Panią do ankiety – na jej końcu są podane krótkie opisy instalacji OZE które proponujemy Państwu w tym projekcie, wraz ze wstępną wyceną kosztów ich zakupu i instalacji.
Co do harmonogramu prac:
- do 21 lipca czekamy na ankiety od Państwa,
- do 26 września złożenie wniosku,
- luty/marzec 2017 informacje o zakwalifikowaniu się wniosku do dofinansowania
- 31 grudnia 2018 roku – ostateczna data zamknięcia projektu.
14. Kontaktuję się w sprawie Odnawialnych Źródeł Energii, a dokładniej byłabym zainteresowana zamontowaniem kolektorów słonecznych. Problem tkwi w tym, że w tym roku dopiero planuję budowę domu (wybudowany zostanie prawdopodobnie do końca 2016 roku). Czy w tej sytuacji byłaby możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie do OZE? Widzę we wniosku pole "rok budowy domu", więc to mnie zaczęło zastanawiać.
Pole rok budowy domu zostało przez nas dodane z dwóch powodów – po pierwsze żeby mieć wgląd mniej więcej w technologię budowy obiektu po drugie żeby mieć pewność, że obiekt funkcjonuje.
W tym konkretnym wypadku rzeczowa realizacja projektu – pod warunkiem, że uzyska on dofinansowanie – jest możliwa w latach 2017-2018. Tak więc złożenie ankiety jak najbardziej ma sens, o ile jest Pani zdecydowana i chce dalej uczestniczyć w projekcie.
15. czy jeżeli wybieram w ankiecie instalacje fotowoltaiczną muszę odpowiadać na pytania poniżej? Jeżeli tak to w jakim celu? Co dalej po wypełnieniu ankiety? Czy wiadomo jakie będą zasady dofinansowania?
Oczywiście odpowiedzi na dalsze pytania są kwestią Pana wyboru. Ma Pan rację, że ankieta została pomyślana jako "uniwersalna" a więc jest w niej o wiele więcej pytań niż jest nam potrzeba wiedzy na temat pańskiego budynku w przypadku ogniw fotowoltaicznych. Podaliśmy w opisach, że instalacja fv będzie o mocy 3 lub 5 kW - aczkolwiek jeżeli Pański dach na to pozwoli oraz będzie się Pan czuł na siłach w kwestii finansowej zapewne istnieje możliwości tzw. dowymiarowania instalacji - ale wtedy potrzebujemy nieco więcej szczegółów dotyczących Pana obiektu - aby oszacować jakie będzie jego średnie zużycie energii elektrycznej. Ustawodawca obecnie zmienia zasady systemu PROSUMENT i raczej nie będzie już możliwości sprzedaży nadwyżek wyprodukowanej energii do sieci, raczej będą tzw. okresy rozliczeniowe. We wrześniu zostanie złożony wniosek o dofinansowanie - zasady dofinansowania (jego zakładana wysokość) została zamieszczona w ankiecie (obok opisów systemów).
16. czy to mogą być instalacje PV zamknięte (na własny użytek) lub otwarte (nadwyżki do sieci)? Jaka jest realna stawka % dofinansowania na powyższe?
Odpowiedź na to pytanie jest nieco bardziej skomplikowana.
Początkowo dopuszczano zasady tzw. prosumenta. Aczkolwiek rzeczywistość się zmienia - na dniach ustawodawca zmieni zasady - rozliczenia będą w tzw. okresach rozliczeniowych (zakłada się że raczej będzie to rok kalendarzowy/obrachunkowy) gdy będzie Pan miał nadwyżkę nieskonsumowanej energii odda Pan ją do sieci, gdy niedobór z sieci Pan zabierze - na koniec np. roku będzie to sumowane - i z założenia dopłaci Pan różnicę pomiędzy energią pobraną a oddaną. Oczywiście może się zdarzyć sytuacja odwrotna - ale wtedy raczej będzie to i tak dla Pana mniej atrakcyjne finansowo. Współczynnik przeliczeniowy 1 kWh energii oddanej do sieci z instalacji o mocy do 10 kW to 0,8, zaś za przekazane nadwyżki do sieci nie będzie Pan otrzymywał żadnych opłat. W naszym projekcie dofinansowanie wyniesie do 80% kosztów kwalifikowanych brutto. Jeżeli myśli Pan o budowie "farmy fotowoltaicznej" to wtedy będzie Pan traktowany jako przedsiębiorca i dostaje dofinansowanie zgodnie z mapą tzw. pomocy regionalnej - dla tej części Mazowsza to będzie raczej w okolicach 40% ale od cen netto (jako przedsiębiorcy w teorii przysługuje Panu prawo do odliczenia VAT-u). W naszym projekcie nie bierzemy pod uwagę tego typu pomysłów.
17. Mamy instalację solarną / 5 paneli+ 500 zbiornik / zainstalowaną w październiku 2015 roku. Jesteśmy zainteresowani ostatnim projektem tzn. Pompa ciepła do ogrzewania budynku - pompa ciepła glikol - woda (ogrzewanie + ciepła woda + prąd). Czy jest możliwość połączenia tych instalacji?
Teoretycznie nie powinno być przeszkód. Raczej obawiał bym się dwóch aspektów:
- dublowanie systemów przygotowania c.w.u. (kolektory + pompa ciepła). W okresach o mniejszym nasłonecznieniu nie powinno z tym być problemów – latem będzie dość duży uzysk energii z kolektorów. Zapewne wcześniej czy później pojawi się pytanie o sterowanie systemem i cyrkulację c.w.u.
- system “kolektorowy” musi działać przez min 5 lat od daty zamknięcia projektu – jesteśmy dopiero w pierwszym roku jego użytkowania, stąd też rezygnacja z systemu jest niewskazana,
- kolejne pytanie to ile “wolnego miejsca” zostało na dachu – przy założeniu że budynek ma 96 mkw, średnio powierzchnia dachu powinna być o jakieś 1,3 – 1,4 razy większa – przy założeniu, że jest to dach dwu połaciowy. Zapewne “lepszą ekspozycję” zajęły już kolektory słoneczne – pytanie czy będzie miejsce na ogniwa fotowoltaiczne.,
Reasumując – zapewne jest możliwość nie tylko teoretyczna, ale i praktyczna zintegrowania tych systemów. Jeżeli na Pańskim dachu nie zostało już zbyt wiele miejsca to być może należy rozważyć przed ostatni wariant z naszej ankiety czyli samą pompę glikol woda bez instalacji FV. Odpowiedź na pytanie ile może kosztować integracja dwóch systemów i jakie rozwiązanie najlepiej zastosować w Pana przypadku nie jest możliwe bez znajomości obiektu.
19. Proszę o udzielenie bliższych informacji dotyczących celowości wypełnienia załączonej ankiety, a w szczególności planów Gminy Jabłonna związanych z jej wypełnieniem, w szczególności:
Jakie prace Gmina planuje podjąć i w jakim czasie?
1) Czy przewidziane są formy dofinansowania – dotacja, kredyty, inne – na jakim planowanym poziomie?
2) Czy możliwa jest gradacja – zgłoszenie chęci zamontowania jednej opcji a w razie jej niedostępności – chęci skorzystania z innej opcji?
Z materiałów zamieszczonych na stronie właściwie nic nie wynika, co planuje Gmina, po co jest ankieta i czemu ma służyć – w jakim czasie.
1) Gmina do 21 lipca oczekuje na ankiety od Państwa, we wrześniu zostanie złożony wniosek o dofinansowanie, zaś informacje co do jego dalszych losów będziemy mieli na przełomie lutego i marca 2017 roku. Stosowne informacje znajdują się na stronie Gminy oraz w relacji ze spotkania, które odbyło się w dniu 13 czerwca br.
2) odpowiedź znajduje się w ankiecie (nad opisem proponowanych technologii – do 80 % bezzwrotnego dofinansowania do kosztów brutto).
3) na samym początku ankiety prosimy o podjęcie decyzji i określenie jakiego typu instalacja Pana konkretnie interesuje – nie przewidujemy niedostępności konkretnego typu instalacji – projekt jest projektem tzw. szytym na miarę i stąd próbujemy rozpoznać Państwa potrzeby
i przyjąć rozwiązania dedykowane konkretnym oczekiwaniom konkretnych osób.
20. czy instalacja fotowoltaiczna ma być podpięta pod sieć z rozliczeniami z zakładem energetycznym, czy może być zamknięta z akumulatorami, gdzie co "wyprodukuję" to muszę zużyć. Przeczytałem, że dofinansowanie obejmuje do 80% kosztów kwalifikowanych, problem w tym że 40, 60, 79 to wszystko jest do 80...
W tym konkursie możliwe są obie wersje - czyli i przesył do sieci i magazynowanie energii - grantodawca dopuścił obie formy, ale jak zwykle pojawia się ale... w przypadku magazynowania - wydatek związany z zakupem tzw. magazynu czy też magazynów energii nie może stanowić więcej jak 10% kosztów kwalifikowanych projektu - tak więc cała reszta kosztów zakupu jest po Pana stronie - wydaje mi się to dość mało atrakcyjnym rozwiązaniem. Aczkolwiek być może powinniśmy przyjąć inne założenie - gdyby w ankiecie w części zwanej uwagami (sam koniec ankiety) dopisał, że byłby zainteresowany urządzeniem do magazynowania energii - wtedy na etapie konstruowania projektu możemy sprawdzić takie rozwiązanie. Jeżeli z kalkulacji wynikałoby, że nie jest Państwa zbyt dużo (tak aby starczyło pieniędzy w projekcie) i pozostali zainteresowani nie będą mieli nic przeciwko takiemu rozwiązaniu możemy próbować zakupić urządzenia magazynujące w ramach projektu.
- co do przesyłu nadwyżek zmieniono zasady znane z prosumenta i wprowadzono tzw. okresy rozliczeniowe (np. roczne) gdzie podlicza się energię przez Pana pobraną, oddaną do sieci i płaci Pan za różnicę. Najprawdopodobniej po wakacjach zorganizujemy spotkanie z osobami, które złożyły ankiety i tam już przedstawimy konkretne możliwości i rozwiązania dedykowane konkretnym typom instalacji.
Co do poziomu dofinansowania - do 80 % wynika z zapisów regulaminu konkursu. Oczywiście będziemy "grali" o 80 % aczkolwiek w przypadku dużej ilość, dobrych wniosków zdarza się, że celowo poziom dofinansowania jest zmniejszany o np. 5% aby także inne projekty mogły zostać dofinansowane.
Wiedzę co do dalszych losów naszego projektu będziemy mieli na przełomie lutego i marca 2017 roku.
21. gdzie mogę znaleźć relacje ze spotkania w sprawie OZE:
Relacja znajduje się pod następującym adresem: http://www.jablonna.pl/index.php?cmd=aktualnosci&opt=pokaz&id=3265
22. jakie wymagania muszę spełnić, aby mieć założone ogniwa fotowoltaiczne z dofinansowaniem?
Być mieszkańcem gminy, mieć generalnie wykończony i zamieszkany budynek (lub zasiedlić go do czasu rozpoczęcia montażu instalacji), nie mieć zarejestrowanej działalności gospodarczej pod tym adresem - aczkolwiek z uwagi na nieścisłości w dokumentacji konkursowej jeszcze to wyjaśniamy, wypełnić i złożyć ankietę - to na chwilę obecną.
23. jakie są zasady dofinansowania ( kredyt, dopłata z gminy lub innej instytucji, itp.), oraz czy pieniądze, które ja muszę wpłacić mają być skredytowane przez program, rozłożone na raty czy płatne w jednorazowej kwocie wpłaconej przeze mnie?
Jest do dofinansowanie czyli wpłaca Pan na konto Gminy (wskazane w przyszłej umowie) równowartość umówionej kwoty (mam nadzieję, że będzie to 20 % wartości instalacji). Co do systemu płatności - z uwagi na dotychczasowe doświadczenia preferujemy wpłatę jednorazowo całej kwoty i wtedy firma wybrana przez Gminę w przetargu przystępuje do montażu - oczywiście można też próbować rozłożyć tę kwotę na raty - aczkolwiek wtedy skłaniałbym się do zabezpieczenia wierzytelności np. w formie weksla.
24. Jeśli zakwalifikowałbym się do programu, kiedy muszę wpłacić pieniądze (rozumiem że ok 20 tyś zł netto za instalację fotowoltaiczną 3 kW to kwota całkowita a ja od tego musiałbym wpłacić 20 % + vat - jeśli jest inaczej proszę o korektę).
Wpłata następuje przed montażem instalacji - kwota 20 tyś zł netto to kwota uśredniona - za którą można taką instalację aktualnie nabyć wraz z montażem, nie sądzę aby ona w drastyczny sposób zmieniła się w ciągu najbliższych np. 10 miesięcy, aczkolwiek może Pan zażyczyć sobie jakieś nadzwyczajne rozwiązanie lub może się okazać że ze względu na konstrukcję Pana budynku należy zastosować inną technologię. Wtedy kwota może ulec zmianie, ale nie sądzę aby było to np. powyżej 5-10%. Co do Pana wpłaty - dofinansowanie liczymy od kosztów brutto, czyli (20 000 * 1,23) * 0,2 = 4 920 zł.
25. Jestem zainteresowany złożeniem wniosku o dofinansowanie instalacji ogniw fotowoltaicznych (zestaw 5 kW za około 33 tys. zł netto), czy w związku z tym mógłbym prosić o specyfikację techniczną elementów z których będzie się składał ten zestaw, chodzi mi głównie o producenta elementów oraz parametry techniczne.
Jak dotąd czekamy na Państwa zgłoszenia do programu w formie ankiet. Jak Pan zapewne zdaje sobie sprawę zakupy dokonywane przez JST odbywają się zgodnie z Ustawą prawo zamówień publicznych. Zostanie ogłoszony przetarg po podpisaniu umowy na dofinansowanie projektu (mam nadzieję, że będzie to przełom lutego/marca przyszłego roku i że nasz wniosek zostanie skierowany do dofinansowania). Tak więc na tym etapie jest jeszcze zdecydowanie za wcześniej, aby mówić o producencie.
26. Mam pytanie czy planowane dofinansowanie „do 80% kosztów brutto” dotyczy całości danej inwestycji tj materiały urządzenia robocizna czy np. tylko urządzenia?
Dofinansowanie liczymy od całości, czyli materiały, urządzenia, robocizna.
27. Od czego zależy jaka będzie wysokość dofinansowania skoro „do 80%” i jaka wysokość ewentualnego dofinansowania byłaby w przypadku kolektorów słonecznych „solary”?
Dofinansowanie do solarów to też do 80%. “Do” wynika z zapisów regulaminu konkursu. Oczywiście będziemy się starali uzyskać dofinansowanie na poziomie 80 % aczkolwiek może się zdarzyć, że w sytuacji, gdy zostanie złożonych dużo dobrych wniosków, zapadnie decyzja o obniżeniu dofinansowania – aczkolwiek wtedy raczej mówimy o około 5 % tzw. wahnięciach. Decyzja taka leży po stronie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie, czyli jednostki ogłaszającej konkurs.
28. czy ankietę wypełniaja osoby, które założyły instalacje OZE, czy dopiero planują? Osobiście planuję realizację instalacji fotowoltaicznej o mocy 5kW. Mam już nawet podpisaną umowę na realizację inwestycji, jednak właśnie czekam ciągle na wznowienie dofinansowań.
Wnioskodawcą jest/będzie Gmina, którą obliguje ustawa prawo zamówień publicznych – tak więc zakupy będą się odbywały w tzw. przetargu i dopiero wyłoniony w nim wykonawca będzie dostarczał i instalował system. Tak więc nie ma możliwości refundacji poniesionych wcześniej kosztów, czy też rozliczenia się wykonawcą, z którym państwo podpisali umowę.
29. Czy program dofinansowania zakupu i montażu instalacji służących wykorzystaniu Odnawialnych Źródeł Energii w indywidualnych gospodarstwach domowych - w zakresie kolektorów słonecznych – dotyczy także modernizacji już posiadanych tego typu (przestarzałych) instalacji?
O ile nie ma Pan kolektorów z tzw. zeszłorocznego rozdania – i zastanawia się Pan nad ich modernizacją, ma Pan do wyboru dwa, lub nawet trzy rozwiązania:
- demontaż istniejących kolektorów i montaż nowego systemu (z dofinansowaniem).
- montaż ogniw fotowoltaicznych – pytanie jak ma Pan “miejsca na dachu i ile da się tam jeszcze zamontować”
- ew. bardziej radykalne rozwiązanie – demontaż kolektorów i montaż tzw. pompy ciepła sprężarkowej z ogniwami fotowoltaicznymi – rozwiązanie nr 4 w naszej ankiecie.
Tak naprawdę taka pompa zapewnia Panu c.w.u. przez cały rok, natomoast kolektor w zależności od ilość energii promieniowania słonecznego...
Trzy istotne zagadnienia związane z pompami sprężarkowymi:
- produkują one/przygotowują jedynie c.w.u. – raczej nie udaje się z nich uzyskać tyle ciepła żeby przeznaczyć na ogrzewanie obiektu;
- panele FV generalnie w tym przypadku dobiera się tak, aby zabezpieczały przede wszystkim potrzeby pompy, ew. nadwyżka idzie na tzw. konsumpcję w obiekcie, ale raczej za dużych tych nadwyżek nie uda się wygenerować,
- pompa musi być w garażu/piwnicy/poddaszu – energia powstaje dzięki “przedmuchiwaniu” powietrza z pomieszczenia i odzyskiwania energii poprzez obniżanie za każdym kolejnym przejściem tem. powietrza – czyli musi być pomieszczenie o odpowiedniej kubaturze i posiadające tzw. dopływ powietrza z zewnątrz.
30. Czy oryginał wypełnionej ankiety dotyczącej OZE mam dostarczyć do urzędu czy wystarczy skan?
Na tę chwilę wystarczy skan.
31. Czy wiadomo już, jakiej firmy są kolektory i instalacja fotowoltaiczna? Czy znany jest okres gwarancji na te urządzenia? Czy firma, która wykona prace będzie później serwisować urządzenia? Czy znany jest przybliżony koszt przeglądu serwisowego?
Jesteśmy na etapie przyjmowania ankiet od Państwa – złożymy wniosek we wrześniu, a rozstrzygnięcie konkursu jest planowane na przełom lutego i marca 2017. Dopiero wtedy i pod warunkiem że uzyskamy dofinansowanie przystąpimy do przetargu, który wyłoni wykonawcę zadania i będziemy w stanie udzielić odpowiedzi na te pytania.
32. Jakie są zasady finansowania? Jestem zainteresowana 3 kolektorami i instalacją o mocy 5 kW, czyli koszt wykonania to 46 tys. zł (13 tys. + 33 tys.). Jaką część tej kwoty muszą zapłacić ja?
W chwili obecnej rozmawiamy o Państwa wkładzie własnym na poziomie 20 % od ceny brutto. Aczkolwiek z uwagi na duże zainteresowanie mieszkańców bardzo prosimy o wybór jednej, konkretnej instalacji.
33. Czy można i na jakich zasadach odsprzedawać nadwyżki prądu do sieci/elektorowi?
Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy o OZE (ust. z dn. 22.06.2016) wprowadza następujące zmiany istotne dla prosumentów:
a) całkowita likwidacja taryf gwarantowanych (sprzedaż energii po preferencyjnych stawkach przez prosumentów)
b) wprowadzenie net meteringu obejmującego energię oraz dystrybucję ze współczynnikiem: 1kWh nadwyżki wprowadzonej do sieci = 0,8 kWh rozliczenia zużycia dla instalacji do 10 kW oraz wspł. 0,7 dla instalacji do 40 kW
c) bilansowanie zużycia dostępne dla wszystkich odbiorców końcowych posiadających umowę kompleksową na sprzedaż i dystrybucję energii za wyjątkiem przedsiębiorców (czyli min. gospodarstwa domowe, wszystkie obiekty JST w tym np. szkoły)
d) okres rozliczeniowy: 1 rok, system bilansowania dostępny przez 15 lat
e) ewentualna nadwyżka energii po rozliczeniu rocznym jest przekazywana na rzecz operatora
34. Czy instalacja fotowoltaiczna ma jakiś akumulator, w którym są gromadzone nadwyżki prądu, który można wykorzystać w czasie, gdy nie ma słońca?
Drogi są dwie – albo nadwyżkę należy oddać do sieci albo zmagazynować. O oddaniu już było pisane, o magazynie – jak najbardziej może Pani oczekiwać takiego rozwiązania, ale pokryjemy do 10 % kosztów zakupu magazynu – resztę stanowi Pani wkład własny.
35. Kiedy odbywa się ocena, czy położenie dachu jest odpowiednie do montowania kolektorów? Mam dach wsch.-zach.
Nie ma czegoś takiego jak złe położenie dachu – są dachy mniej lub bardziej predystynowane do montażu kolektorów/paneli – ma to jedynie tę konsekwencję, że albo będzie mniejsza sprawność systemu, albo trzeba zastosować dodatkową konstrukcję w przypadku tzw. dachów trudnych lub o złym kącie nachylenia.
36. nie rozumiem po co informacje o sposobie ocieplenia budynku, w przypadku wnioskowania o instalację fotowoltaiczną.
Ankieta jest uniwersalna – czyli jedna dla każdego z 6 typów zaproponowanych instalacji.
Oczywiście wypełnienie ankiety jest dobrowolne.
37. Nie udało mi się na razie dotrzeć do dokładnej informacji na temat faktycznie zastosowanego ocieplenia podłogi w piwnicy. Czy stanowi to przeszkodę dla złożenia wniosku?
Generalnie nie stanowi to przeszkody dla złożenia wniosku. Jeżeli będziemy mieli jakiekolwiek pytania co do ankiety- skontaktujemy się z Państwem. Ankieta jest uniwersalna – dane dotyczące ocieplenia i warstw izolacji dotyczą przede wszystkim przypadków związanych z montażem pomp ciepła.
38. W końcowej części wniosku wymieniają Państwo kilka różnych form instalacji OŹE, ale brak instrukcji, czy mamy któreś wskazać, czy wybrać tylko 1 z nich, najbardziej nas interesujące. A może dofinansowanie może pokryć więcej niż 1 instalację (przy wyborze komplementarnych instalacji, np. ogrzewania geotermicznego i fotowoltaiki)? Jak należy wypełnić tę ostatnią część?
Końcowa cześć wniosku to informacja przede wszystkim dla Państwa – jest to opis proponowanych rozwiązań wraz ze wstępnym oszacowaniem ich kosztów. Na pierwszej stronie ankiety są wymienione typy proponowanych przez nas instalacji – i tam też można je zaznaczyć, lub wpisać w polu poniżej to rozwiązanie, które jest dla Państwa optymalne. Prosimy o wybór jednego z rozwiązań – obecnie mamy już blisko 90 wniosków i chcemy, aby jak największa ilość mieszkańców Gminy skorzystała z programu. Rozwiązanie nr 6 – czyli pompa ciepła glikol woda + c.w.u + fotowoltaika jest chyba rozwiązaniem o które Panu chodzi. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku fv służy przede wszystkim wytwarzaniu energii elektrycznej konsumowanej przez pompę ciepła.
39. Kiedy można się spodziewać informacji zwrotnych dotyczących terminów rozpatrywania wniosków, instalacji, sposobu rozliczania, kwoty dotacji oraz pełnej dokumentacji technicznej instalacji?
Wniosek o dofinansowanie złożymy we wrześniu tego roku. Informacje co do dalszych jego losów będziemy mieli na przełomie lutego/marca 2017. Wtedy też będziemy w stanie odpowiedzieć na większość Pana pytań.