Pałac PAN w Jabłonnie
Gmina Jabłonna
Wsiądziemy razem do wehikułu czasu i wystartujemy w epoce renesansu, a konkretnie w I połowie XVI wieku, kończąc tę wyprawę w czasach Astora Piazzolli. Wybór utworów powstałych na przestrzeni z górą czterystu lat, sprawił nam mnóstwo radości. Zróżnicowane stylistycznie, od nieco surowych, bądź ascetycznych (renesans, barok), poprzez przeładowane emocjami (romantyzm), nieoczywiste (modernizm), po dozwoloną dowolność Piazzolli. Zapraszamy!
PROGRAM:
Mikołaj z Krakowa (I poł. XVI w.)- „Hajducki”
Giulio Caccini (1546- 1618)- „Ave Maria”
Giulio Caccini- „Amarilli, mia bella”
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562- 1621)- „Mein junges Leben hat ein End”
Marc- Antoine Charpentier (1634- 1704)- „Prelude” from „Te Deum”
Johann Sebastian Bach (1685- 1750)- „Arioso” (Sinfonia z Kantaty BWV 156)
Johann Sebastian Bach- Loure, Gavotte en Rondeau z Partity nr 3, E- dur, BWV 1006
Jeremiah Clarke (1674- 1707)- „The Prince of Denmark’s March”
******************* PRZERWA**********************
John Stanley (1712- 1786)- Voluntary in d-minor
Christoph Willibald Gluck (1714- 1787)- „Melodia”
Johan Severin Svendsen (1840-1911)- Romance opus 26
Gabriel Fauré (1845- 1924)- „Après un rêve”
Erik Satie (1866- 1925)- „Gymnopédie” No. 1
Astor Piazzolla (1921- 1992)- „Oblivion”
Wykonawcy: Patrycja Szymańska- skrzypce, Jan Bokszczanin- organy
Patrycja Szymańska- studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie ukończyła z wyróżnieniem po zaledwie dwóch latach nauki. Przedtem kształciła się pod kierunkiem prof. Zenona Brzewskiego. Studia podyplomowe podjęła w Niemczech, kończąc klasę koncertmistrzowską w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze w 1999r. i, w roku 2002, klasę solową w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Swoje umiejętności miała okazję doskonalić także na licznych kursach mistrzowskich współpracując z takimi osobowościami jak m. in. Wanda Wiłkomirska. Laureatka licznych konkursów skrzypcowych krajowych i międzynarodowych. Współpracowała z Radiophilharmonie des NDR Hannover, Radio Sinfonie Orchester des HR Frankfurt am Main i Rundfunk Sinfonieorchester Berlin. W roku 2013 podjęła współpracę z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solistka koncertowała min. z orkiestrami Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Krakowskiej. Pod batutą maestro Jacka Kaspszyka wykonała partię skrzypiec w Koncercie Potrójnym L. van Beethovena. Poza granicami kraju występowała w Hanowerze, Freiburgu (Domsingschule), w Baden-Baden (Kurhaus, sala koncertowa), w Grazu (Grazer Kongresszentrum, Kammermusiksaal), czy we Frankfurcie nad Menem (Internationales Theater). W Polsce wielokrotnie można było jej słuchać także w Łazienkach Królewskich (min. podczas VI. Festiwalu Mozartowskiego wraz z Olgą Pasiecznik), na Zamku Królewskim, w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ukończyła studia podyplomowe w SGH- Menedżer Kultury i w 2018 roku objęła kierownictwo artystyczne cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką” w Pałacu w Jabłonnie. Koncertuje jako solistka i kameralistka.
Jan Bokszczanin- w 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem wybitnego pedagoga prof. Jesse E. Eschbacha. Koncertuje w większości krajów Europy, Rosji, Azji oraz USA. Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak: Katedra Notre Dame de Paris, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University Chappell w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas (USA) oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości. Jan Bokszczanin nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych, a w 2012 roku nakładem wydawnictwa POLIHYMNIA ukazała się jego monografia – „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”. Pod jego redakcją w wydawnictwie „Polihymnia” Lublin ukazało się sześć zeszytów z utworami Mariana Sawy. Opracował także partię fortepianową do arii i duetów z Litanii Józefa Zajdlera, które ukazały się drukiem w tymże wydawnictwie. Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory m.in.: Marian Sawa, Krzesimir Dębski, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Alicja Gronau-Osińska, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Piotr Tabakiernik, Ignacy Zalewski oraz Piotr Wróbel. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów. Artysta jest także aktywnym organizatorem życia muzycznego, jako dyrektor artystyczny: Legionowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, Praskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, Lubaczowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej. Prof. dr hab. Jan Bokszczanin prowadzi klasę organów białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W kadencji 2017-2020 pełnił funkcję prodziekana w tejże Uczelni.
Jan Bokszczanin jest prezesem Stowarzyszenia ARS LIBERATA. W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE CYKLU:
Patrycja Szymańska
HONOROWY PATRONAT ARTYSTYCZNY:
prof. zw. dr hab. Klaudiusz Baran
Rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie